torsdag 17. mars 2011

For et par tre år siden kjøpte eg meg en pasjonsblomst ( Håper eg ikkje lyg no, ang. navnet. Meiner det er Passiflora ett eller anna. Fremdeles håplaus på navn.) som eg ville prøve å plante ut i krukke og sette på en lun plass. Eg tenkte da selvfølgelig å prøve å overvintre den ute. Den vokste og blomstret fint heile sommeren.


Da høsten og vinteren kom lot eg den stå ute uten noe form for dekke. Må innrømme eg synes litt synd på den, for eg visste ikkje om den ville overleve der ute i frost og kulde, vind og regn. Når da våren endelig kom gikk eg spent og kikka om det var liv i den. Og utrulig nok så kom den igjen ! Meiner vi den gangen hadde en ikke for kald vinter. Eg har også lest at jo større den blir, med kraftigere grener jo enklere å overvintre i mildere strøk. Eg gjorde det samme enda et år. Men da hadde vi en ordentlig kald vinter og det gjorde dessverre sitt til at den ble borte. Har tenkt på å forsøke enda en gang men da med dekke på vinteren. Så spørs det om det vil gå bedre da. Hvis ikke er det berre å ta den innom hus til vinteren igjen. Men akkurat det orker eg ikkje å tenke på no. :O)



Kan jo og vise frem disse skjønne kvite campanulaene mine. Bilder fra i fjor sommer.


Catharina. :)

3 kommentarer:

Furulunden sa...

Jeg kjøper alltid pasjonsblomst på våre til glede innendørs og etter hvert også i hagen. Visste ikke at denne kunne overvintre ute i vårt land. Det skal jeg jammen prøve i år, men så kaldt som det har vært i år, hadde det vel ikke gått:) Ha en god dag og velkommen til en titt innom meg!!

Inger Marie sa...

Nei,dette viste ikke jeg heller at den kunne overvintre.Men i en krukke,er det lett å svippe den inn i garasjen e.l.
Veldig dekorativ plante...og alltid ekstra bonus, først inne og så hele sommeren ute :)

shabby chic og lavendel sa...

Pasjonsblomsten er blir vel rekna som IKKE vinterherdig her hos oss. Men det er forskjellig synes eg som ikke skal være vinterherdig i Norge men som likevel viser å kan klare seg i dei mildaste strøk i landet. Eg bor helt ute ved kysten på vestlandet som vel har klimasone tre eller fire. Er ikke så ofte her er lange og kalde vintre. Så eg blei ganske overraska sjølv da eg såg det var liv i min pasjonsblomst da våren kom. Hadde vel egentlig ikke ventet det. :)