mandag 30. desember 2013

Nest siste dagen i 2013, og et nytt år er like rundt hjørnet. Her hjemme har vi fremdeles julepynt og juletre fremme for julen er ikke over før etter nyttår mener nå jeg.


Denne nydelige amaryllisen fikk jeg og barna i gave til jul. Da stod den med fine hvite knopper, og lite ante vi at blomstene ville få slike skjønne rosa innslag i klokkene som jeg gleder meg stort over for tiden :) 

Nå lurer jeg på hvordan jeg best skal kunne ta vare på den etter at blomstringen er over ?

Klem 💕

4 kommentarer:

loftkroken sa...

Helt skjønn ♥
Håper noen har råd til å ta vare på denne sjelden vakre amaryllisen :)

Klem klem

4 i Kiellandsgata sa...

Godt nytt år til deg også=) Julepyntet får stå her og, men ikke så mange dagene ut i det nye året! Det pakker jeg den ned, og drømmer om vår og sommer=) Vibeke

Anne sa...


SÅ nyyydelig ..
Håper du får gode råd ..
jeg har ikke fått det til .
Gode klemmer fra Anne

Roser og Patina sa...

Hei kjære Catharina. Jeg vil gjerne se om jeg kan hjelpe, så jeg har funnet frem den gode gamle boken min om stueplanter:-) Sitat om Amaryllis fra boken:
Avskjær ikke blomsterstengler før de er helt visne. Etter blomstring settes planten på et solrikt sted, så bladene ettersom de vokser får gode muligheter til å gi næring til løken.
Med riktig behandling så vokser løken 1-2cm i året.
La planten hvile på høsten, ved å gradvis vanne mindre, til å helt stoppe opp vanningen i ca 6 uker. Sett potten på et kjølig sted, 10-12 gr. Etter 6 uker omplantes løken og rytmen starter forfra. Den var helt fantastisk nydelig den Amaryllisen! Hadde vært gøy om du fikk den til å blomstre igjen:-) Ønsker deg et godt nytt år, fine deg❤️ Beste nyttårsklem fra Ellen