søndag 1. august 2010

Mini Hosta m.m..

Hei :)
Idag er det regn og yr i lufta, men eg har vært ute med kameraet idag likevel, for vi har hatt opplett og innimellom. Vanligvis når en tenker på Hosta eller bladlilje, er det store og flotte stauder en ser for seg i mange forskjellige farger og varianter. Men det finnes også skjønne små hosta der bladverket ikkje strekker seg høgre enn 10-20 cm. over bakken. En slik liten Hosta har eg, og nå er den i full blomstring.


Bladverket på denne er kanskje ikkje 10 cm. over bakkenivå engang. og blomsterstilken er vel mellom 20-30 cm. høg.



Kattost er en fabelaktig staude. Fyller veldig godt i større bed.



Den er såvidt begynt blomstringa her hos meg så eg viser berre litt av den her. Mange nydelig rosa blomster har denne som eg har.


Idag fikk eg en uventa gjest mens eg holdt på å fotografere. En Flaggspett!






Eg knipsa i vilden sky... og glemte helt at kameraet var innstillt på macro. ...  :(
Fuglen fløy sin vei og eg fortsatte der eg slapp.


En torskemunn innimellom noen iris blader...


En liten benk i hagen...








Vinterherdig Fuchsia


Og en Hortensia som eg var spent på hvordan fargen ville bli. Er fornøgd eg!! :)


Ha en finfin søndagskveld ;)
Catharina

3 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Finfine glimt fra hagen :)
Flaggspetten ser for meg ut til å være en ung herremann, de har nemlig slikt stort rødt felt på panna.

Og små hosta er jo yberskjønne, nylig så jeg en hosta som bare har noen få cm lange blader!

Wenche sa...

Så nydelig hage du har, og den hagebenken var utrolig flott.

Vinterherdig Fuchsia? Kan vi virkelig ha Fuchsia som overvintrer ute her i Norge? Vet du navnet og hvilket herdighetssone den tåler?

June J. Larsson sa...

Hei!
Tusen takk for koselig kommentar hos meg og gratulerer som følger nr 100!! Det syns jeg bør markeres, så hvis du sender meg navn og adresse på epost junla@live.no
kan det hende det dukker opp en overraskelse i posten etterhvert! :))
For en vakker vakker hage du har! Også den rosa du viser i forrige innlegg....sukk! Hva slags rose er det?

Håper jeg hører fra deg ad. adressa di! :))

Klem
June
Nostalgi & Skriverier